• Carolien

Hoe ontwikkel je je eerste online training?

Ok, je hebt een goed idee. Je hebt ook al een netwerk en wilt je expertise in een online training gieten. Dus je start met zoeken. Hoe kan je dit het beste aanvliegen? Een zoektocht die vaak eindigt in een verlammende toestand door de hoeveelheid aan informatie. Waar moet je beginnen? Welke keuzes moet ik maken om dit te bewerkstelligen? Nou, weet je wat….. LAAT MAAR!


Niet doen, want een online training kan je veel vrijheid geven en heeft grote voordelen!

  • Het is niet tijdgebonden. Je deelnemers kunnen het op elk gewenst moment bekijken: ON DEMAND.

  • Je kunt je expertise op een prachtige manier overbrengen aan een grote groep mensen als je de marketing goed inzet.

  • Het bespaart jou en de deelnemers kosten. Veel leren zonder reistijd en zonder afspraken maken.

  • Je maakt het eenmalig en als je het goed doet kan je online training heel lang doordraaien.


Laat me je op weg helpen om die droom waar te maken zodat je eerste online training werkelijkheid wordt. Ik ben ervan overtuigd als jij het perfect afgestemde programma weet te ontwikkelen en dit op een prikkelende manier weet te positioneren, je deelnemers gaan volgen.


1. Voor wie?

Denk eerst goed na voor wie je deze training gaat maken. Het is belangrijk om je training af te stemmen op je doelgroep. Dit kan je doen door een doelgroep onderzoek te doen. We noemen dit ook wel een needs analysis. Dit kan je zo groot en zo klein maken als je wilt. Bijvoorbeeld door polls te plaatsen op je social media, in je groepen vragen te stellen of een enquête eruit te sturen via je nieuwsbrief. Nadat je de resultaten hebt kan je je conclusies trekken en het programma daarop afstemmen.


2. Informatie verzamelen en concurrentie analyse

De thema’s die uit je onderzoek zijn gekomen zullen overeenkomen met je eerste idee, maar die kan je nu gaan aanscherpen. De informatie die je doelgroep je heeft gegeven, kan je nu gebruiken in je verdere onderzoek. Wat bestaat er al? Hoe urgent en actueel is het? Kan je nog onderzoeken van anderen verwerken in je training? Wat kan je daarvan leren? Wat heb je zelf al liggen aan materiaal dat je kunt gebruiken in je training?


Een concurrentieanalyse kan je aan de hand van dit schema maken en invullen.


Concurrentieanalyse Online Training
.pdf
Download PDF • 84KB

2. Doelen en leerdoelen

Het van groot belang dat je je eigen SMART doel bepaald. Dit betekent dat je bepaald wanneer de training voor jou een succes is.

Voorbeeld van een SMART geformuleerd doel met een commercieel doeleinde:

Ik wil dat er 50 beginnende online marketeers deze online training gaan volgen binnen 3 maanden met een realisatie van een omzettarget van €10.000.

Vervolgens bepaal je de leerdoelen van je deelnemers.

Beantwoord de volgende vragen:

Aan het einde van de training zijn de deelnemers in staat om …………….. (verbinding met een actief werkwoord)


Wat wil je dat de deelnemer meeneemt in zijn werk / leven?

o Wat denkt hij?

o Wat voelt hij?

o Wat doet hij?

Zo bepaal je de mindset, emotie en actie en zet je de juiste toon. De toon moet corresponderen met het niveau van je deelnemer.


3. Programma ontwikkelen

Nu kan je je programma gaan ontwikkelen. De thema’s heb je bepaald aan de hand van je onderzoeken en uiteraard je eigen expertise. Deze ga je nu eerst uitwerken in je programma. De outline moet bekend worden. Dit betekent dat je weet wat je in welke module gaat behandelen. Ook moet je in dit stadium een aantal keuzes gaan maken.

  • Hoeveel modules ga je geven?

  • Hoe lang duren ze?

  • Pricing: Welke prijs kan ik hanteren? Is er ruimte voor korting? Welke kortingen ga ik geven? Zet dit van tevoren helemaal vast. Zo is er geen mogelijkheid voor onderhandelen en houd je zelf de touwtjes in handen.

4. Programma positioneren

Zodra je outline af is kan je de inhoudelijke teksten gaan toevoegen. Wees kort en bondig en schrijf vooral resultaatgericht. Stel je steeds deze vragen: wat is het resultaat voor de deelnemer als ze deze training / module volgen? Wat nemen ze mee naar huis? Waarmee kunnen ze morgen starten? Tip: Vertaal het naar concrete bullets en vragen.


5. Ontwikkel al je materiaal

Zodra je je outline en programma hebt geschreven kan je verder duiken in de inhoud van je online training. Wat wil je wanneer aan de deelnemers meegeven?

  • Schrijf je scripts per onderwerp. Dit lijkt heel veel werk, maar gaat je super veel opleveren in the end. Kwaliteit is het belangrijkst in deze.

  • Wil je interactie en op welke manier? Op welke momenten is dit het handigste in te zetten? Denk hier goed over na. Interactie moet een doel dienen. Denk hierbij altijd terug aan de leerdoelen.

  • Je doelgroep leert het meeste door het doen van opdrachten, quizen, feedback geven, challenges, etc. Dit kan je ook allemaal automatiseren en vergt niet perse live interactie.

  • Denk na over animaties of video’s tussendoor en het opknippen van je training in stukken zodat het behapbaar blijft.

  • Je slides zijn ook een belangrijk onderdeel van je training. Deze kan je uiteraard zelf maken, of laten maken. Hoe dan ook, is het de moeite waard om je te verdiepen in Storyboarding. Dit is een prachtige manier om je online training te visualiseren en helder te maken wat je precies waar wilt doen. Ik werk heel graag met storyboarding omdat het zo visueel is en je precies kunt zien en uitleggen hoe je training eruit gaat zien.


6. En opnemen maar!

Helaas, dit werkt niet zo. De hardware en de software moeten perfect zijn. Gelukkig kan je heel veel testen want het is geen live webinar. Er zijn heel veel leeromgevingen waar je mooie online trainingen kunt maken. Een kwestie van uittesten en kijken waar je graag mee werkt. Bij de meeste kan je gratis rondsnuffelen.


7. Lancering en marketing

Lanceren maar. Je programma, je slides, je materialen zijn af. Lanceren maar! De marketing van je online training is waarschijnlijk allang begonnen dus zodra alles gereed is hoef je ze alleen nog maar binnen te fietsen.



Heel veel succes.


Probeer, ontwikkel, test en ga ervoor!

13 keer bekeken

0640819940

©2020 door Carolien Event Development.

Design site by Carolien! Wil je ook zo'n mooie site? ik kan je op weg helpen. 

Algemene voorwaarden